Digitale marketing blijft een van de belangrijkste vormen van consumentenbereik. De methoden, zoals websites, zijn zeker toegankelijker voor een breder scala aan bedrijven dan veel analoge methoden. Zelfs kleine ondernemingen hebben de mogelijkheid om een werkelijk wereldwijd publiek te bereiken zonder hun budgetten te decimeren. Om nog maar te zwijgen van het feit dat merken nu indrukwekkende video- en tekstuele inhoud kunnen maken zonder relaties met televisienetwerken of uitgevers op te zoeken.
Maar betekent dit dat traditionele marketing moet worden weggegooid als irrelevant? Verre van dat. Zowel digitale als analoge praktijken spelen een belangrijke rol in het huidige landschap. Zelfs als traditionele tools niet geschikt zijn, kunnen de methoden en ideeën erachter helpen om digitale praktijken effectiever te maken.
Laten we wat dieper op dit idee ingaan door te onderzoeken wat digitale marketing nog moet leren van traditionele benaderingen. Hoe kun je deze kennis effectief inzetten in je campagnes?
Herken de verschillen
De eerste stap is om een beter begrip te krijgen van wat deze benaderingen van adverteren onderscheidt. Wanneer marketeers veronderstellen valse equivalenties tussen traditionele en digitale marketing methoden waarmee wordt voorkomen dat beide effectieve hulpmiddelen zijn. Het is bijvoorbeeld zowel onnauwkeurig als nutteloos om zoekmachineoptimalisatie (SEO) te beschouwen als gewoon een andere vorm van billboard. Hoewel beide kunnen worden gebruikt om de zichtbaarheid te vergroten, hebben ze elk een andere rol om dit te bereiken. SEO lijkt meer op het verbeteren van statistieken op een manier die aantoont dat zoekalgoritmen die van u zijn marketingmateriaal huidige waarde voor zoekers. Terwijl een billboard een statisch merkstatement is dat bedoeld is om direct de aandacht te trekken.
Leren over de belangrijkste verschillen tussen deze marketingmethoden gaat niet alleen over het selecteren van de juiste tools voor uw campagnes. Het helpt u ook om deze variaties te omarmen op een manier die uw strategieën ten goede komt. Het stelt u ook in staat om echt te begrijpen welke aspecten van traditionele marketing u waar mogelijk naar uw digitale aanpak moet overbrengen.
Maak zinvolle verbindingen
Het eerste en misschien wel belangrijkste dat digitale marketeers kunnen leren van traditionele inspanningen, is de focus op het opbouwen van zinvolle verbindingen. Te vaak is digitale marketing gericht op het verkrijgen van betrokkenheid van een zo breed mogelijk publiek. Helaas missen de methoden en tools die worden gebruikt om dit te bereiken de echte menselijke connectie die zo vaak wordt aangetroffen in analoge marketing.
Als je erover nadenkt, kan traditionele marketing niet vertrouwen op het potentieel voor consumenten om de inhoud later opnieuw te bezoeken of pagina’s te bookmarken. Het moet in korte tijd het vertrouwen en enthousiasme van het publiek winnen. Als gevolg hiervan hebben traditionele marketeers de neiging om te leunen op berichten en hulpmiddelen die de emotionele band van de ontvanger met het merk versterken. Dit kan vaak zinvoller worden gemaakt door traditionele tools die meer fysiek zijn geïntegreerd in het leven van het publiek, zoals hun dagbladen of de billboards waar ze dagelijks langs rijden op hun woon-werkverkeer.
Digitale marketing moet echt meer grip krijgen op het smeden van die zinvolle verbindingen. Video’s en podcasts kunnen informatief zijn en tegelijkertijd audiovisuele elementen gebruiken die positieve emotionele reacties teweegbrengen. Wanneer digitale marketeers samenwerken met influencers, moeten ze prioriteit geven aan degenen met een meer dan oppervlakkige rol in het leven van hun volgers.
Focus Lokaal
Een van de belangrijkste verschillen tussen digitale en traditionele marketing is het potentiële bereik. Puur online campagnes hebben het voordeel dat ze contact kunnen maken met een wereldwijd publiek. Er zijn zeker mogelijkheden voor wereldwijde campagnes met analoge tools, maar deze zijn meestal duurder en een beetje log. Als zodanig hebben traditionele marketingpraktijken meestal een veel meer lokale focus.
Deze lokalisatie betekent niet noodzakelijkerwijs dat traditionele marketing inferieur is. In veel gevallen stelt het marketeers in staat om relevantere en impactvollere pitches voor consumenten te maken. Wanneer merken contact zoeken met klanten in beperkte geografische gebieden, kunnen de inhoud en afbeeldingen worden afgestemd op de voorkeuren van lokale demografische groepen. Sponsoring van lokale teams en evenementen kan ook betekenen dat het merk een onschatbare gemeenschapsherkenning krijgt die normaal gesproken niet zou worden bereikt via socialemediamarketing.
Er begint meer erkenning te komen voor het belang van deze aanpak, waarbij gelokaliseerde SEO steeds vaker voorkomt. Desalniettemin richt dit zich nog steeds op rankings en ontdekkingen in zoekmachines. Digitale marketeers moeten leren van de benaderingen van traditionele marketeers om voet aan de grond te krijgen in gemeenschappen. Dit kan zeker het bereiken van online groepen of subculturen inhouden of samenwerken met live gestreamde evenementen zoals esports-toernooien.
Integreer analoge benaderingen
De verschillen tussen digitale en traditionele methoden moeten worden erkend en omarmd. Het is echter altijd de moeite waard om te onderzoeken of er elementen van analoge benaderingen zijn die direct in digitale tools kunnen worden getransplanteerd. Er zijn immers bepaalde traditionele methoden die ondanks de toenemende digitale dominantie effectief blijven. Door de inhoud van traditionele marketing op een digitale manier aan te bieden, kunnen merken het beste van twee werelden krijgen.
Het is belangrijk om hier bewust mee om te gaan, want niet elke tool is geschikt voor dit soort digitale overdracht. Een analoge methode die het ontdekken waard is in digitaal realisme, is de verkoopmailing. Analoge direct mail is het meest effectief wanneer het ontvangers persoonlijke waarde biedt. Vaak gaat het om coupons op basis van aankopen van consumenten of informatie in een niche-interessegebied. Daarom moeten uw e-mailmarketingcampagnes niet alleen uw bedrijf introduceren en een oproep tot actie geven. Bied waarde via verkoop-e-mails door informatieve of vermakelijke digitale inhoud of een unieke kortingscode op te nemen voor hun favoriete producten.
Conclusie
Als digitale marketeer is het essentieel om traditionele inspanningen niet af te doen als irrelevant. Hoewel sommige tools anders zijn, betekent dit niet dat de methoden en intenties niet nog steeds nuttig kunnen zijn. De eerste stap zou altijd moeten zijn om een beter begrip te krijgen van de verschillen tussen elk om te voorkomen dat er nutteloze valse equivalenties worden gemaakt. Digitale marketeers moeten manieren vinden om de emotionele waarde van hun inhoud te vergroten om soortgelijke betekenisvolle connecties te maken met traditionele tegenhangers. Evenzo kan een meer lokale digitale focus merken dichter bij gemeenschappen brengen. Niet alle analoge praktijken kunnen een goede overgang maken naar het digitale landschap. Niettemin moeten marketeers de tijd nemen om de kansen en ideeën te verkennen die traditionele benaderingen bieden.