Prestatiemarketing omvat alle betaalde online marketingcampagnes waarvoor bedrijven betalen op basis van de actie die wordt ondernomen door advertentiekijkers. Het is een zeer gerichte marketingstrategie die zorgt voor een op prestaties gebaseerd rendement op de investering.
Zowel performance marketing als traditionele marketing werken voor hetzelfde gewenste resultaat, maar het belangrijkste verschil is dat je alleen betaalt als je campagne een bepaald resultaat behaalt. Als B2B-bedrijf is het belangrijk om een resultaatgerichte marketingaanpak te gebruiken, zoals performance marketing.
Wat zijn de voordelen van B2B Performance Marketing?
- Op prestaties gebaseerde uitgaven: Met meetbare gebruikersactie weet je precies waar je voor betaalt en betaal je pas als het gewenste resultaat is behaald.
- Meetbare prestaties: U kunt de effectiviteit en het succes van uw campagne gedurende de gehele duur ervan meten. Hiermee kunt u het op elk moment aanpassen en wijzigen, afhankelijk van de prestaties.
- Lagere risico’s: In vergelijking met andere benaderingen brengt prestatiemarketing minder financiële risico’s met zich mee. Uw beslissingen zijn datagestuurd, waardoor u uw kansen op het uitvoeren van succesvolle campagnes kunt vergroten.
Wat zijn de doelstellingen van B2B Performance Marketing?
Het stellen van duidelijke doelen is de sleutel tot succes marketing campagne. Voordat u een budget toewijst aan prestatiemarketing, is het belangrijk om de doelen te identificeren en de resultaten te begrijpen die u ervan kunt verwachten. De basisdoelen van performance marketing campagnes zijn:
Wat zijn de verschillende soorten prestatiemarketingkanalen voor B2B?
- Adverteren op sociale media: Bedrijven gebruiken sociale media vaak om naamsbekendheid te creëren, websiteverkeer te vergroten en leads te genereren. B2B-bedrijven gebruiken vaak sociale mediaplatforms zoals LinkedIn, Twitter en Facebook/Instagram om zich op de meest uiteenlopende gebruikersgroepen te richten voor specifieke doelstellingen.
Deze platforms zorgen ervoor dat de indrukken en betrokkenheid afkomstig zijn van het publiek dat waarschijnlijk het meest geïnteresseerd is in uw bedrijf en converteert. Naast statistieken zoals betrokkenheidsstatistieken zoals likes, opmerkingen en shares, moet u ook CPM bijhouden – Cost Per Mille of Cost Per Thousand impressies.
- Inheemse advertenties: Native advertising is gesponsorde inhoud die opgaat in het platform waarop deze wordt weergegeven en niet wordt weergegeven als betaalde advertenties. Het imiteert naadloos de inhoud en functie van de site waarop het is geplaatst. Native ads zijn advertenties die verschijnen in hetzelfde formaat als de inhoud op de site of het platform waarop ze worden weergegeven.
Het kan worden gebruikt om klanten aan de bovenkant van de verkooptrechter te informeren, aangezien native ads aan gebruikers worden getoond op basis van hun interesses en kijkgeschiedenis. Vanwege de aard van het imiteren van de rest van de inhoud op de site, krijgen native ads meer klikken dan traditionele advertenties.
- Affiliate-marketing: Met affiliate marketing beloont of betaalt een bedrijf een affiliate voor bepaalde specifieke acties, zoals verkeer, leads, gratis proefgebruikers of verkopen. Dit is hoe het werkt:
- Een affiliate deelt uw product of dienst op hun blog of een social media platform.
- Zodra een aankoop of een andere gewenste actie via het platform plaatsvindt, verdient de aangeslotene een commissie.
Hier zijn een paar KPI’s om u te helpen de prestaties van uw affiliate marketingcampagnes bij te houden – Click-Through Rate (CTR), conversieratio, kosten per actie (CPA), gemiddelde bestelwaarde (AOV)
- Zoekmachinemarketing: Zoekmachinemarketing omvat betaalde advertenties op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) om de online zichtbaarheid van uw bedrijf te verbeteren. Het helpt u om gebruikers te bereiken op zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Een SEM-manager kan u helpen bij het plannen en implementeren van de algemene SEO-strategie van uw bedrijf.
Target specifieke zoekwoorden die uw doelgebruikers mogelijk gebruiken en betalen om als zoekresultaten voor die zoekwoorden te verschijnen. Zoekadvertentieplatforms brengen u alleen kosten in rekening als een gebruiker op uw advertentie klikt.
- Zoekmachine optimalisatie: Samen met op prestaties gebaseerde advertenties, marketeers met de hulp van hun SEO-adviseur vertrouwen op het algoritme van de zoekmachine om organische klikken te krijgen. Hoewel SEO niet wordt beschouwd als een onderdeel van het prestatiemarketingmodel, kunt u met de juiste attributie onderscheid maken tussen organisch verkeer en andere betaalde kanalen.
Hoe te volgen en te meten succes van B2B Performance Marketing?
Hier volgen enkele KPI’s die u kunt volgen om het succes van uw prestatiemarketingcampagne te meten:
- Kosten per klik (CPC): Het bijhouden van CPC helpt marketeers te begrijpen hoe efficiënt hun advertenties presteren en welke kanalen beter presteren.
- Kosten per duizend (CPM): Een van de meest voorkomende betalingsmodellen is CPM, waarbij u de kosten per 1.000 vertoningen berekent. In plaats van te betalen voor iemand die op een advertentie klikt, betaalt u elke keer dat de advertentie aan de doelgroep wordt getoond. Het is een belangrijke statistiek om bij te houden of het doel van de campagne is om de naamsbekendheid te vergroten. Bij het betalen voor weergaven is het belangrijk om geavanceerde targeting te gebruiken, zodat de vertoningen afkomstig zijn van relevante doelgroepen.
- Levenslange waarde (LTV): U kunt de levenslange waarde van een klant analyseren met behulp van voorspellende analyses en schatten hoeveel inkomsten u van hen zult ontvangen op basis van hun voortdurende activiteiten. Gebruik die gegevens om strategieën te plannen en uw ROI te verhogen.
- Conversies of Pay Per Lead (PPL): PPL is een prijsmodel waarbij een bedrijf betaalt voor een specifieke actie, zoals het indienen van een formulier en het omzetten van een bezoek in een gekwalificeerde lead.
- Omzet: Het uiteindelijke doel van elke marketingcampagne is om inkomsten te genereren. Meet de prestaties van uw campagnes op basis van de inkomsten die u ermee verdient. Zorg ervoor dat u een geavanceerd attributiemodel gebruikt om inkomsten uit verschillende prestatiemarketingkanalen bij te houden. Anders kunt u de resultaten van uw marketingstrategie.
Hoe zet je een B2B Performance Marketing campagne op?
Creëer uw B2B performance marketingcampagne in 5 eenvoudige stappen:
- Definieer duidelijke en meetbare doelen: Stel zakelijke doelen, een plan en een tijdlijn voor uw campagne. Als u weet welke resultaten u kunt verwachten, kunt u een goed afgerond marketingplan opstellen.
- Kies de juiste kanalen: Overweeg een omnichannelaanpak om de kans te vergroten dat u uw doelgroep bereikt. Identificeer waar uw doelgroep hun tijd doorbrengt en welke websites ze bezoeken, en kies die kanalen om uw advertenties te plaatsen. Zorg ervoor dat u uw kanaalkeuze afstemt op het soort conversies dat u zoekt. conversies.
- Creëer relevante inhoud: Creëer content op maat die resoneert met de behoeften en verwachtingen van uw publiek. Ontdek hun pijnpunten en voer zoekwoordonderzoek uit. Stel gepersonaliseerde advertenties op die uw doelgroep aanspreken.
- Prestaties bewaken: Houd uw statistieken bij en bewaak de resultaten om de sterke en zwakke punten van uw campagne te identificeren. Vergelijk advertenties die niet presteren met advertenties die wel succesvol zijn en bepaal wat er kan worden veranderd om de prestaties te verbeteren.
Overzicht
Met elke digitale advertentiecampagne proberen bedrijven het meeste waar voor hun geld te krijgen. Prestatiemarketing zorgt ervoor dat u alleen betaalt wanneer u enige waarde ontvangt, zoals een vertoning of een klik. Het is een betere en optimale besteding van je marketingbudget, want je betaalt pas voor advertentiecampagnes als het engagement genereert.